75 éves a magyar olajipar bölcsője
Ezt az évet a 75. évforduló jegyében több
rendezvénnyel is megünnepelték, hiszen az olajipar itt tartotta a
Bányásznapot, és itt avatták föl az alapítvány kezdeményezésére az
olajipar egyik legnagyobb személyiségének, Dr. Papp Simon geológusnak az
emlékszobrát. A szobor és a művelődési ház körüli településrészt
december 17-étől Papp Simon Emlékparknak hívják.
A Déryné Művelődési Házba érkezőket
Szalai Géza, a MOL Bányász Szakszervezet által alapított Alapítvány
kuratóriumának tagja, Csatlós Csilla, a kuratórium elnöke, valamint
Iványi László, a település polgármestere köszöntötte, majd a
magyarországi folyamatos olajtermelés és az első olajvonat elindulásáról
Tóth János, a Magyar Olajipari Múzeum igazgatója tartott visszaemlékező
előadást.
– A Trianon utáni Magyarország kőolaj-, és földgáztermelésének, valamint kőolaj szállításának háromnegyed évszázados jubileumát ünnepeljük ma. A 75. évforduló azonban további kettős születésnapot takar: 1938. december 16-án együtt indult a vezetékes- és a vasúti kőolajszállítás. A történet kezdeteiről a múzeumigazgató többek között még felidézte:
– „1937. április 11. A Budafa-2-es (Budafa-puszta) fúrás megkezdése. 1937. november 21-én kezdett olajat termelni a budafai 2-es fúrás.1937. december 16. Az első magyar olajvonat elindult Ortaházáról Budapestre, Bornemisza Géza iparügyi miniszter jelenlétében.”
Ezeket a tömören megfogalmazott mondatokat Papp Simon vetette papírra "Életem" című önéletírásában. Ezzel a kezdő határnappal Ortaháza neve végérvényesen összekapcsolódott a magyar szénhidrogén kutatás és termelés történetével.
„December 16-án miniszteri látogatásra került sor a Lispei (zalai) olajvidéken. A delegációt Bornemisza Géza iparügyi miniszter vezette. A kíséretben ott volt Horthy István, az Állami Vasgyárak Rt. vezérigazgatója is. Az eseményről külön jelentésben számoltak be a központnak: „A delegáció (társaság) folytatta a bejárást a B-3 kúton keresztül Lispéről Törösznekre mezőgazdasági kocsikon (lovas szekér), onnét kisvasúttal Csömödérre, ahol egy diesel kocsi (vasúti) várta a társaságot a fő vonalon (vasúti). Akkor Ortaházára mentek. Amikor megérkeztek, a vezeték akkor kezdett működni. A víz, amit a vezeték próbájához használtak, már folyt, és hamarosan olaj követte. A delegáció jelentős ideig szemlélte és elégedett volt, hogy a szállítás megindult.”
Tóth János előadását követően az egykori kerettyei, Udvardi Géza olajmérnök, a Szenior klub elnöke a saját élményeivel fűszerezve, a budafai kőolajtermelés történetéből mutatott be szemelvényeket.
A Papp Simon emlékparkot és a két felújított fúrótorony által tartott díszkaput Holoda Attila, az OMBKE alelnöke, Szakál Tamás, a MOL Kutatás Termelés Divízió új igazgatója, Iványi László polgármester, Csatlós Csilla alapítványi elnök, valamint a Ferecskó Zoltán és Makovics József, a díszkapu felújításában részt vevő cégek ügyvezetői avatták fel.
Avatóbeszédében Tóth János múzeumigazgató hangsúlyozta: a Papp Simon emlékpark a jövőben méltóképpen emlékezteti az ideérkezőket a névadóra, a világhírű geológusra, aki közvetlenül és közvetve sokat tett Bázakerettyéért, amikor a magyar olajipart, és szeretett hazáját szolgálta. Az avatószalag átvágását követő beszélgetésen az olajtermelés jövőjéről és a MOl átalakulásáról kaptak rövid áttekintést Szakál Tamás igazgatótól az olajipar iránt érdeklődők.
– A Trianon utáni Magyarország kőolaj-, és földgáztermelésének, valamint kőolaj szállításának háromnegyed évszázados jubileumát ünnepeljük ma. A 75. évforduló azonban további kettős születésnapot takar: 1938. december 16-án együtt indult a vezetékes- és a vasúti kőolajszállítás. A történet kezdeteiről a múzeumigazgató többek között még felidézte:
– „1937. április 11. A Budafa-2-es (Budafa-puszta) fúrás megkezdése. 1937. november 21-én kezdett olajat termelni a budafai 2-es fúrás.1937. december 16. Az első magyar olajvonat elindult Ortaházáról Budapestre, Bornemisza Géza iparügyi miniszter jelenlétében.”
Ezeket a tömören megfogalmazott mondatokat Papp Simon vetette papírra "Életem" című önéletírásában. Ezzel a kezdő határnappal Ortaháza neve végérvényesen összekapcsolódott a magyar szénhidrogén kutatás és termelés történetével.
„December 16-án miniszteri látogatásra került sor a Lispei (zalai) olajvidéken. A delegációt Bornemisza Géza iparügyi miniszter vezette. A kíséretben ott volt Horthy István, az Állami Vasgyárak Rt. vezérigazgatója is. Az eseményről külön jelentésben számoltak be a központnak: „A delegáció (társaság) folytatta a bejárást a B-3 kúton keresztül Lispéről Törösznekre mezőgazdasági kocsikon (lovas szekér), onnét kisvasúttal Csömödérre, ahol egy diesel kocsi (vasúti) várta a társaságot a fő vonalon (vasúti). Akkor Ortaházára mentek. Amikor megérkeztek, a vezeték akkor kezdett működni. A víz, amit a vezeték próbájához használtak, már folyt, és hamarosan olaj követte. A delegáció jelentős ideig szemlélte és elégedett volt, hogy a szállítás megindult.”
Tóth János előadását követően az egykori kerettyei, Udvardi Géza olajmérnök, a Szenior klub elnöke a saját élményeivel fűszerezve, a budafai kőolajtermelés történetéből mutatott be szemelvényeket.
A Papp Simon emlékparkot és a két felújított fúrótorony által tartott díszkaput Holoda Attila, az OMBKE alelnöke, Szakál Tamás, a MOL Kutatás Termelés Divízió új igazgatója, Iványi László polgármester, Csatlós Csilla alapítványi elnök, valamint a Ferecskó Zoltán és Makovics József, a díszkapu felújításában részt vevő cégek ügyvezetői avatták fel.
Avatóbeszédében Tóth János múzeumigazgató hangsúlyozta: a Papp Simon emlékpark a jövőben méltóképpen emlékezteti az ideérkezőket a névadóra, a világhírű geológusra, aki közvetlenül és közvetve sokat tett Bázakerettyéért, amikor a magyar olajipart, és szeretett hazáját szolgálta. Az avatószalag átvágását követő beszélgetésen az olajtermelés jövőjéről és a MOl átalakulásáról kaptak rövid áttekintést Szakál Tamás igazgatótól az olajipar iránt érdeklődők.
B. E.
2012-12-19 10:58:00
forrás:http://www.kanizsaujsag.hu/

.gif)