Arkadiusz Nocoń A hét szentje
sorozatában az apró jócselekedetek védőszentjéről emlékezik meg. Szent
Miklós püspök 350. december 6-án halt meg Myrában (ma Demre,
Törökország); ereklyéi a dél-olaszországi Bariban találhatók, a Szent
Miklós-bazilikában. A hajósok, halászok, kereskedők, zarándokok és a
férjhez menni vágyó lányok védőszentje.
Szent
Miklós – az őt körülvevő legendák ellenére – történelmi személy volt.
270 körül született Patarában, a mai Törökország területén. Szülei
gazdag és istenfélő emberek voltak, akik sokat imádkoztak azért, hogy
gyermekük szülessen. Az Úr meghallgatta kérésüket és fiúgyermekkel
ajándékozta meg őket, aki gyermekkorától kezdve kitűnt éles elméjével,
őszinte hitével és engedelmességével. Szülei halála után jelentős
vagyont örökölt, amelyet jó szívvel osztogatott a szegények között. A
mai napig ismert vele kapcsolatban a három leányról szóló történet, akik
hozomány hiányában nem tudtak férjhez menni: Miklós titokban, az éj
leple alatt pénzt dobott be számukra az ablakon keresztül.
Jóságának
híre Myráig is eljutott, s a város lakói megválasztották püspöküknek.
Miklós a rábízott egyházmegyét megfontoltan és bölcsen irányította. Híre
ment életszentségének, bátorságának és a közbenjárására történt
csodáknak (így a süllyedő tengerészek és az éhhalálra ítélt város lakói
megmentésének). Egyes források szerint a 325-ben tartott niceai zsinaton
is részt vett mint az igaz hit védelmezője.
350 körül halt meg
Myrában, ahol évszázadokig őrizték testét. Az iszlám hódítás idején
menekítették a dél-olaszországi Bariba, ahol mindmáig nagy tiszteletnek
örvend.
„A jócselekedeteitek szolgáljanak számotokra alamizsnául” –
írta egykor Szent Polikárp püspök, aki Szent Miklós előtt Kis-Ázsiának
ugyanezen részén tevékenykedett. Szent Miklós püspök, az igaz hit
védelmezője és a szegények gyámolítója évszázadokon keresztül az egyik
legnépszerűbb szent volt. Lengyelországban háromszáz templomot
szenteltek fel tiszteletére – többet, mint Szent Péternek és Pálnak
együtt.

„Hírnevét”
egyszerű, hétköznapi jócselekedeteivel érdemelte ki, hiszen nem volt
sem vértanú, sem szigorú aszkéta, nem alapított rendet, és egyházatyának
sem nevezzük. Tetteit mindig titokban, a világ nyilvánossága elől
elzárva hajtotta végre. Éppen e csendes és alázatos szentet tisztelték
és szerették a következő korok nemzedékei, akik elzarándokoltak sírjához
és közbenjárását kérték – fogalmaz Arkadiusz Nocoń.
A XIX. század
második felétől Szent Miklós alakját kezdték eltorzítani:
reklámszakemberek hada üzleti célból megváltoztatta a szent nevét és
hazáját, megfosztva őt életszentségétől és püspöki öltözetétől.
Különböző nevekkel ruházták fel, mint Santa Claus vagy Télapó, akinek a
fején pomponos sapka van és a rénszarvasok földjéről érkezik hozzánk
szánkón. Szent Miklós történetének legnagyobb meghamisítása azonban
személyének „áruba bocsátása” – hangsúlyozza a katowicei egyházmegyés
pap. Így folytatja: mintha a jóságos püspökből –
aki
megtérésre buzdít és ajándékot osztogat – hirtelen a szemünk láttára
egy nagyra nőtt törpét kreáltak volna, akinek alakja az egyre növekvő
kereskedelmi igények kiszolgálására hivatott. Ezekben a napokban szó
szerint találkozhatunk majd vele mindenütt: az utcán, a kirakatokban, a
boltokban. Az ő képmása jelenik meg a csokoládékon, édességeken és a
karácsonyfadíszeken. Nem, nem buzdít bennünket imára,
alamizsnagyűjtésre, jó viselkedésre, egyedül csak a vásárlásra…, mert
Santa Claus jobban gondoskodik a bevásárlóközpontok forgalmáról és
bevételéről, mint a szegényekről… – fogalmaz Arkadiusz Nocoń.
aki
megtérésre buzdít és ajándékot osztogat – hirtelen a szemünk láttára
egy nagyra nőtt törpét kreáltak volna, akinek alakja az egyre növekvő
kereskedelmi igények kiszolgálására hivatott. Ezekben a napokban szó
szerint találkozhatunk majd vele mindenütt: az utcán, a kirakatokban, a
boltokban. Az ő képmása jelenik meg a csokoládékon, édességeken és a
karácsonyfadíszeken. Nem, nem buzdít bennünket imára,
alamizsnagyűjtésre, jó viselkedésre, egyedül csak a vásárlásra…, mert
Santa Claus jobban gondoskodik a bevásárlóközpontok forgalmáról és
bevételéről, mint a szegényekről… – fogalmaz Arkadiusz Nocoń.
Jól mutatja ezt egy mai édesapa elbeszélése:
„Amikor visszaérkeztem a hipermarketből, a bevásárlószatyromból kiesett az elemes kisautó. Nyolcéves kisfiam csodálkozva nézett rám.
– Na, jól van – csúszott ki a számon –, figyelj ide! Szent Miklós csak a mesékben és az egyháztörténelemben létezik, tudnod kell hát, hogy a felnőttek veszik az ajándékot…
Néhány pillanat csend következett, majd a gyerek szája sírásra görbült.
– Viccelsz? Mondd, hogy csak vicceltél!
A gyerek, aki játszi könnyedséggel ismeri ki magát a számítógépes játékok világában, keserves sírásra fakadt. Könnyei, mint megannyi borsószem potyogtak a pulóverére.
– Természetesen csak vicceltem!
És ez igaz. Rossz vicc volt, érzéketlen, meggondolatlan és felelőtlen. Soha többet nem teszek ilyet. Kisfiam lenyelte könnyeit, és leverten nézett a szemembe. Megkönnyebbült mosoly jelent meg arcán. Most már tudom, hogy még ha agyon is ütnek, akkor sem árulom el karácsony vagy Szent Miklós ünnepének titkát…” (Wojciech Wencel).
„Amikor visszaérkeztem a hipermarketből, a bevásárlószatyromból kiesett az elemes kisautó. Nyolcéves kisfiam csodálkozva nézett rám.
– Na, jól van – csúszott ki a számon –, figyelj ide! Szent Miklós csak a mesékben és az egyháztörténelemben létezik, tudnod kell hát, hogy a felnőttek veszik az ajándékot…
Néhány pillanat csend következett, majd a gyerek szája sírásra görbült.– Viccelsz? Mondd, hogy csak vicceltél!
A gyerek, aki játszi könnyedséggel ismeri ki magát a számítógépes játékok világában, keserves sírásra fakadt. Könnyei, mint megannyi borsószem potyogtak a pulóverére.
– Természetesen csak vicceltem!
És ez igaz. Rossz vicc volt, érzéketlen, meggondolatlan és felelőtlen. Soha többet nem teszek ilyet. Kisfiam lenyelte könnyeit, és leverten nézett a szemembe. Megkönnyebbült mosoly jelent meg arcán. Most már tudom, hogy még ha agyon is ütnek, akkor sem árulom el karácsony vagy Szent Miklós ünnepének titkát…” (Wojciech Wencel).
Ki
ne emlékezne közülünk azokra a megható eseményekre, amelyeket
gyerekkorunkban december 6-án, Mikulás ünnepén átéltünk? A nem
hétköznapi vendég várására, aki egyetlen csokoládéval
vagy
naranccsal át tudta változtatni a telet és a decemberi estéket az öröm
és a szeretet ünnepévé. Az évek múlása ellenére még mindig szeretjük
Szent Miklóst és hiszünk benne, mert a belé vetett hit az emberi
önzetlenségbe és jóságba vetett hit.
vagy
naranccsal át tudta változtatni a telet és a decemberi estéket az öröm
és a szeretet ünnepévé. Az évek múlása ellenére még mindig szeretjük
Szent Miklóst és hiszünk benne, mert a belé vetett hit az emberi
önzetlenségbe és jóságba vetett hit.
Ezért érdemes róla beszélni
mindent előre kiszámoló világunkban, mert ezek az apró, jelentéktelen
jócselekedetek időnként megmenthetnek valakit a kétségbeeséstől… –
szerepel Arkadiusz Nocoń írásában.
Irgalmas Istenünk, Szent
Miklós püspök közbenjárására őrizz meg minket minden veszélyben, hogy
biztonsággal járjuk az üdvösség útját! A mi Urunk Jézus Krisztus, a Te
Fiad által, aki Veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten
mindörökkön-örökké. Ámen.
Lengyelből fordította Szemere János
Arkadiusz
Nocoń katowicei egyházmegyés pap, az Istentiszteleti és Szentségi
Kongregáció munkatársa. A Római Pápai Szalézi Egyetemen szerzett
diplomát klasszikus és keresztény irodalomból. Szakterületei a liturgia,
a patrológia és a hagiográfia, azaz a szentek, életszentségben
elhunytak életének kutatása. E témákat feldolgozva már tíz könyvet és
több mint 30 publikációt tett közzé. A szentekről írt sorozata a
Vatikáni Rádió műsorában hangzik el.
(gj)
forrás:http://www.magyarkurir.hu/

.gif)